Μια σιωπηλή τραγωδία εκτυλίσσεται σήμερα στα σπίτια μας και αφορά σε ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε: τα παιδιά μας.

Μέσα από τη δουλειά μου με εκατοντάδες παιδιά και οικογένειες ως εργοθεραπεύτρια, έχω δει αυτή την τραγωδία να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μου.

Τα παιδιά μας βρίσκονται σε μια συναισθηματική κατάσταση που είναι κυριολεκτικά καταστροφική!

Μιλήστε με δασκάλους και επαγγελματίες του ίδιου τομέα τα τελευταία 15 χρόνια και  διαπιστώσετε πως οι ανησυχίες τους είναι παρόμοιες με τις δικές μου.

6>Τα τελευταία 15 χρόνια, οι στατιστικές μελέτες είναι κάθε φορά και πιο ανησυχητικές σχετικά με την απότομη σταθερή αύξηση παιδικής ψυχασθένειας, που στις μέρες μας έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας.

3>Οι στατιστικές δεν ψεύδονται:

l>

  • 1 κάθε 5 παιδιά έχει προβλήματα ψυχικής υγείας
  • παρατηρήθηκε αύξηση 43% στη Δ.Ε.Π.Υ.( Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας)
  • παρατηρήθηκε αύξηση 37% στην εφηβική κατάθλιψη
  • παρατηρήθηκε αύξηση 200% στον αριθμό των παιδικών (μεταξύ 10 και 14 ετών) αυτοκτονιών
  • ul>

    3>Τι συμβαίνει και τι κάνουμε λάθος;

    trong>Τα σημερινά παιδιά βρίσκονται σε υπερδιέγερση και είναι γεμάτα υλικά δώρα, αλλά στερούνται των βασικών για μια υγιή παιδική ηλικία, όπως:

    l>

  • συναισθηματικά διαθέσιμους γονείς
  • όρια ξεκάθαρα
  • υπευθυνότητες
  • ισορροπημένη διατροφή και επαρκή ύπνο
  • κίνηση εν γένει, ειδικά όμως στην ύπαιθρο
  • δημιουργικό παιχνίδι, κοινωνική αλληλεπίδραση, ευκαιρίες για μη-καθοδηγούμενο
  • παιχνίδι και «ευκαιρίες» για  να βαριούνται

    3>Αντιθέτως, τα τελευταία χρόνια τα παιδιά χόρτασαν από:

    li>

  • γονείς με την προσοχή τους στραμμένη στην ψηφιακή τεχνολογία
  • γονείς επιεικείς και επιτρεπτικούς που αφήνουν τα παιδιά τους «να κυβερνούν τον κόσμο» και να είναι εκείνα που βάζουν τους κανόνες
  • μια αίσθηση δικαιωμάτων, του να τα αξίζουν όλα χωρίς να τα κερδίζουν ή να γίνονται υπεύθυνα μόλις το αποκτούν
  • ακατάλληλος ύπνος και μη ισορροπημένη διατροφή
  • καθιστικός τρόπος ζωής
  • ατελείωτη διέγερση, τεχνολογικές νταντάδες, άμεση επιβράβευση και απoυσία βαρετών στιγμών

    3>Τι να κάνουμε;

    li>

    ul>

    6>Αν θέλουμε τα παιδιά μας να γίνουν άτομα ευτυχισμένα και υγιή, πρέπει να αφυπνιστούμε και να επιστρέψουμε στα βασικά. Είναι ακόμη δυνατόν!

    3>

    ολλές οικογένειες είδαν άμεση βελτίωση λίγες εβδομάδες αφότου εφάρμοσαν τις ακόλουθες συστάσεις:

    l>

  • Βάλτε όρια και να θυμάστε ότι εσείς είστε ο καπετάνιος του καραβιού. Τα παιδιά σας θα αισθανθούν πιο σίγουρα ξέροντας πως εσείς κρατάτε το πηδάλιο
  • Χαρίστε στα παιδιά έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής, γεμάτο από αυτό που τα παιδιά ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ, όχι από αυτό που ΘΕΛΟΥΝ. Μη φοβάστε να πείτε «όχι» στα παιδιά σας, αν αυτό που θέλουν δεν είναι αυτό που χρειάζονται
  • Προσέξτε τη διατροφή τους και περιορίστε τις ακατάλληλες τροφές και τα σνακς
  • Να περνάτε τουλάχιστον μια ώρα ημερησίως στον καθαρό αέρα με δραστηριότητες όπως: ποδήλατο, περπάτημα, ψάρεμα, παρατήρηση πουλιών/εντόμων
  • Απολαύστε καθημερινά ένα οικογενειακό βραδινό φαγητό μακριά από το κινητό σας ή οτιδήποτε άλλο που τους αποσπά την προσοχή
  • Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με όλη την οικογένεια ή, αν τ παιδιά είναι πολύ μικρά για επιτραπέζια, αφεθείτε να παρασυρθείτε από τα ενδιαφέροντά τους κι επιτρέψτε να είναι εκείνα που θα καθοδηγούν το παιχνίδι
  • Δώστε στα παιδιά σας αρμοδιότητες και τα καθήκοντα σε κάποιες δουλειές του σπιτιού σύμφωνα με την ηλικία τους (να διπλώνουν τα ρούχα, να τακτοποιούν τα παιχνίδια τους, να απλώνουν τα ρούχα, να ξεπακετάρουν τα φαγητά, να στρώνουν το τραπέζι, να ταΐζουν τον σκύλο κ.ά.)
  • Καθιερώστε μια συνεπή ρουτίνα ως προς την ώρα ύπνου, για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας κοιμάται όσο χρειάζεται. Τα ωράρια θα είναι ακόμη πιο σημαντικά για παιδιά σε σχολική ηλικία.
  • Διδάξτε υπευθυνότητα κι ανεξαρτησία. Μην τα προστατεύετε υπερβολικά από απογοητεύσεις ή πιθανά λάθη. Το να κάνουν λάθη, θα τα βοηθήσει να αναπτύξουν ανθεκτικότητα και να μάθουν να υπερνικούν τις προκλήσεις της ζωής.
  • Μη φτιάχνετε την τσάντα τού παιδιού σας, μην τους την κουβαλάτε, μην τους πηγαίνετε την εργασία που ξέχασαν, μην τους ξεφλουδίζετε την μπανάνα ή το πορτοκάλι, αν μπορούν να το κάνουν μόνα τους (4-5 ετών). Αντί να τους δίνετε το ψάρι, μάθετέ τους να ψαρεύουν.
  • Μάθετέ τους να περιμένουν και να αναβάλουν την ικανοποίηση.
  • Δώστε ευκαιρίες για «πλήξη», μια και η πλήξη είναι η στιγμή που ξυπνά τη δημιουργικότητα. Μην αισθάνεστε υπεύθυνος για να διασκεδάζουν τα παιδιά σας όλη την ώρα.
  • Μη χρησιμοποιείτε την τεχνολογία ως θεραπεία για τη βαρεμάρα, ούτε να τους την προσφέρετε στην πρώτη ευκαιρία απραξίας.
  • Αποφύγετε τη χρήση τής τεχνολογίας στο τραπέζι, στο αυτοκίνητο, στα εστιατόρια, στα εμπορικά κέντρα. Χρησιμοποιήστε αυτές τις στιγμές ως ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, εκπαιδεύοντας έτσι τον εγκέφαλό τους να ξέρει να λειτουργεί όταν βρίσκονται στην κατάσταση: «πλήξη»
  • Βοηθήστε τα να φτιάξουν ένα «βαζάκι πλήξης» με ιδέες για δραστηριότητες για όταν θα βαριούνται.
  • Να είστε συναισθηματικά διαθέσιμος ούτως ώστε να «συνδέεστε» με το παιδί σας και να του διδάσκετε αυτορρύθμιση και κοινωνικές δεξιότητες.
  • Τα βράδια απενεργοποιήστε τα τηλέφωνα, όταν τα παιδιά πρέπει να πάνε για ύπνο, ούτως ώστε να αποφύγετε την ψηφιακή απόσπαση προσοχής.
  • Γίνετε ένας συναισθηματικός ρυθμιστής ή προπονητής των παιδιών σας. Διδάξτε τα να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται την απογοήτευση ή την οργή τους.
  • Μάθετέ τους να χαιρετούν, να αλλάζουν ρόλους, να μοιράζονται χωρίς να μένουν με άδεια χέρια, να λένε «ευχαριστώ» και «παρακαλώ», να παραδέχονται τα λάθη τους και να ζητούν συγγνώμη (μην τους το επιβάλετε), και να είστε το πρότυπο όλων αυτών των αξιών που θέλετε να μεταδώσετε.
  • Συνδεθείτε συναισθηματικά – χαμογελάστε, αγκαλιάστε, φιλήστε, γαργαλήστε, διαβάστε μαζί, χορέψτε, παίξτε ή μπουσουλήστε μαζί τους.
  • ul>

    m>Πηγή: yourot.com