Η πανδημία του κορονοϊού φαίνεται πως άλλαξε ριζικά τις online αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Συγκριτικά με την περυσινή περίοδο δε, αποδεικνύεται πως έχει υπερ-διπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα. Το ποσοστό 21% των χρηστών διαδικτύου μάλιστα που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019, ανήλθε σε 51% τον Μάιο 2020 (το ποσοστό δε αυτό διαπιστώθηκε πως είναι σταθερό και στις δύο μετρήσεις του Μαΐου). Η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού επίσης παρουσίασε αύξηση από 13% στο 33%.

Αναφορικά επίσης με τις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ, η αύξηση του ποσοστού υπερβαίνει το 1.000%, αφού 12% των χρηστών διαδικτύου παρήγγελνε online συστηματικά τον Μάιο σε σχέση με το 1% του 2019. Η εκρητική άνοδος της διείσδυση του διαδικτύου στην καθημερινότητα των καταναλωτών αποδεικνύεται, εκτός των online αγορών, και από το γεγονός ότι χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για την ενημέρωση των καταναλωτών.

Όσον αφορά στις μελλοντικές τάσεις, φαίνεται ότι ανάλογα με την κατηγορία είδους υπάρχουν διαφορετικές προοπτικές. Σε σχέση με την παραγγελία έτοιμου φαγητού από απόσταση, το 45% παραγγέλνει ήδη (διαδίκτυο και τηλέφωνο) και μόνο ένα 10% αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο επόμενο δίμηνο. Οι προοπτικές για τα είδη τροφίμων είναι ακόμα μικρότερες, με το 18% να παραγγέλνει σήμερα (διαδίκτυο και τηλέφωνο) και μόλις ένα επιπλέον 4% να δηλώνει ότι προτίθεται να παραγγείλει το επόμενο δίμηνο, ενώ το 64% είναι κάθετα αντίθετο με αυτή την προοπτική.

σον αφορά το λοιπό λιανεμπόριο και πάλι ανά κατηγορία υπάρχουν διαφορετικές προοπτικές, αλλά χαρακτηριστική είναι η αγορά ειδών ένδυσης-υπόδησης με το 22% να έχει ξεκινήσει να επισκέπτεται φυσικό κατάστημα, το 31% να δηλώνει ότι θα ξεκινήσει το επόμενο 2μηνο, το 18% αργότερα μέσα στη χρονιά και το 26% αργότερα.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η μετά-covid19 εποχή θα είναι εντελώς διαφορετική στο μείγμα πωλήσεων για το λιανεμπόριο γενικά με υψηλότερη διείσδυση των διαδικτυακών αγορών. Φαίνεται όμως ότι η δυναμική του κοινού είναι ακόμα αρκετά εύπλαστη και οι εξελίξεις σε σχέση με τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊο επηρεάζουν σημαντικά τις εξελίξεις.